„Przez lata Olio Capitale nabrało bardzo ważnej roli w ochronie wysokiej jakości włoskiej oliwy extra virgin - powiedział Antonio Paoletti, prezes Izby Handlowej w Trieście. Dzisiaj chroniona nazwa pochodzenia i certyfikaty jakości stają się głównym narzędziem gwarancji najlepszych włoskich produktów spożywczych na całym świecie”.

Już po raz drugi targi odbywają się prestiżowych salach Stazione Marittima. Wyjątkowe położenie budynku, niemal otoczonego przez morze, a jednocześnie w samym sercu miasta daje odwiedzającym możliwość posmakowania doskonałych oliw i przy okazji podziwiania piękna Triestu.


U wystawców kalabryjskich dużą popularnością cieszyły się miody i dżemy z tamtejszych cytrusów – pomarańczy, cytryn, bergamotek. Co raz śmielej prezentowano lokalne wina, godne uwagi były zwłaszcza sycylijskie Nero d'avola i Primitivo z Apulli. Ciekawostką była prezentacja chorwackich likierów.
W porównaniu z zeszłym rokiem pojawiło się znacznie więcej kosmetyków na bazie oliwy – od mydła w kostkach po balsamy, szampony, żele pod prysznic, kremy do rąk, do twarzy.

Producenci, aby wyróżnić się, stosują coraz bardziej wymyślne kształty butelek i kolorowe puszki, przyciągnąć uwagę klienta mają także atrakcyjne etykiety.
Bo w tej masie 300 wystawców, a każdy z nich miał na swoim stoisku przynajmniej trzy rodzaje oliw (delikatne, intensywne, z upraw organicznych) coraz trudniej odnaleźć swój smak. W tym celu warto udać się do Oil Baru, gdzie oliwny sommelier – assaggiatore – doradzi jaką oliwę wybrać wg preferencji. Sprawdziliśmy, to działa!
Targom towarzyszą pokazy gotowania prowadzone przez profesjonalnych kucharzy. The Commaderie des Cordons Bleus de France zorganizowało nawet całodniowe szkolenie na temat zdrowego odżywiania z użyciem wysokiej jakości produktów, a tym samym potwierdzając znaczenie oliwy w diecie.
Olio Capitale obejmuje całe miasto i przynosi się do lokalnych restauracji, w których dostępne są oliwy prezentowane na targach, organizowane są także pokazy gotowania z wykorzystaniem oliwy i degustacje kuchni regionalnej.
Ubiegłoroczne targi odwiedziło 10 tys. osób, w tym roku, jak zapewniają organizatorzy – firma Aries – jest podobnie. Wśród odwiedzających są zarówno profesjonaliści z sektora spożywczego (z całego świata, od Szwajcarii, Węgier po Japonię, Stany Zjednoczone i Kanadę), jak i entuzjaści oliwy, zwykli konsumenci, którzy na targi przybywali całymi rodzinami wyposażeni w zakupowe wózki. Oni wszyscy mają świadomość, że każdą z prezentowanych oliw dzieli przepaść od oliw oferowanych przez wielkie koncerny w marketach. (et)
fot. Mariusz Ożóg
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz